Het succes van @nonopepernoot is niet onopgemerkt gebleven. Vanochtend berichtte het RTL Ontbijtnieuws al dat het AD een kort artikel gewijd heeft aan de verwijdering van pepernoten bij de Jumbo:
Vervolgens kwamen verschillende media met nieuws, @nonopepernoot ontving de volgende linkjes:
Nu.nl bericht dat Jumbo op vingers is getikt: http://www.nu.nl/economie/2068658/jumbo-op-vingers-getikt-om-pepernoten.html
HP de Tijd noemt het al een heuse 'pepernotenrel': http://www.hpdetijd.nl/2009-08-26/komkommers-en-pepernoten#haroldinho-0908261412
Ook de Telegraaf bericht er over en daar stromen de reacties binnen: http://www.telegraaf.nl/etenengenieten/4686188/__Pepernoten_uit_de_schappen__.html
De Pers komt met een kort bericht dat het hoofdkantoor van Jumbo ingegrepen heeft: http://www.depers.nl/opmerkelijk/331840/Wacht-met-pepernoten.html
@nonopepernoot is natuurlijk erg blij met al deze aandacht. Vooral omdat ons ter ore is gekomen dat ook het Kruidvat en de Trekpleister pepernoten verkopen. Aangezien de mailactie richting de Jumbo een groot succes was, trekken we dit truucje nu weer uit de kast.
Dus mail massaal onderstaande tekst naar zowel het Kruidvat: Contactformulier als de Trekpleister: Contactformulier
"Beste Kruidvat/Trekpleister,
Bij deze wil ik u verzoeken om de pepernoten die u nu al in uw supermarkt verkoopt, uit het assortiment te halen.
Pepernoten in augustus, het moet niet gekker worden! Pepernoten horen bij de oerhollandse Sinterklaastraditie. Deze traditie gaat zeker verloren wanneer pepernoten in de zomer al verkocht worden. Kinderen snappen niet waarom je wel pepernoten kunt kopen, maar de Sint nog lang niet komt.
Zorg dat de pepernoot bij het Sinterklaasfeest blijft horen en verkoop deze pas wanneer de Sint in het land is! Haal de pepernoten uit het assortiment!
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet, Naam"
Vul bij e-mailadres: nonopepernoot@gmail.com in, dan kunnen wij tellen hoeveel mail er verzonden wordt en de reacties inventariseren.
Alvast bedankt voor je deelname! Ook van deze actie kunnen we samen een groot succes maken!
woensdag 26 augustus 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Hoi Redactie,
BeantwoordenVerwijderenook op http://www.dievanmij.nl/naar-school/4813.html is uitgebreid aandacht besteed aan NoNoPepernoot!
Groet,
Annabel Nanninga
Redacteur
Ook Hart van Nederland heeft er een item aan besteedt.
BeantwoordenVerwijderenZag het net op SBS6 voorbij komen.
Succes met de actie!
Mailtjes verstuurd naar Kruidvat en Trekpleister ;-).
BeantwoordenVerwijderenOok de HvN kijker heeft mails verstuurd naar Kruidvat en Trekpleister!!!
BeantwoordenVerwijderenHallo,
BeantwoordenVerwijderenIk heb het artikel gelezen over DE PEPERNOTEN!! Schandalig hoe de mensen reageren..
Heeft kruidvat of trekpleister iemand verplicht het te kopen? NEE!! Dus waarom al dat gezeur.. Wil je het niet kopen laat het dan staan, Er wordt in alle supermarkten OLIEBOLLENMIX verkocht! Mag dat dan ook niet? Want volgens traditie van jullie, word dat alleen met nieuwjaar gegeten, en zo kan ik meer dingen noemen. Wat voor jou traditie is, hoeft voor een ander geen traditie te zijn!
En als de kinderen zo in de war gaan raken omdat jullie NEPPE sinterklaas er niet is dan is dat jullie eigen schuld, jullie moeten die onschuldige kinderen geen leugens vertellen. Alle ouders zeggen dat ze eerlijk zijn tegen kinderen, niemand accepteerd leugens, maar waarom dit wel dan?!
Dus even voor de duidelijkheid.. ga je bezig houden met andere nuttige dingen, en maak niet zomaar ergens een probleem van.
Wil je die pepernoten dan koop je het, wil je het niet dan laat je het staan zoals je niet alles koopt wat in de winkel staat..
Groetjes N.
Wat jammer dat sommige mensen en ook winkelketens niet inzien dat het Sinterklaasfeest met bijbehorende tradities uniek is en daarom gekoesterd moet worden. Uiteraard kunnen pepernoten, net als oliebollenmix, best het gehele jaar in de winkels liggen en is niemand verplicht het te kopen.
BeantwoordenVerwijderenMaar juist de manier waarop de pepernoten worden gepresenteerd zal iets zijn wat veel mensen (ouders) tegen de borst stuit: Ze liggen opvallend zichtbaar uitgestald in een aparte display, en de verpakking en display zijn vaak al voorzien van afbeeldingen die aan Sinterklaas doen denken.
Voor kinderen die (en dat is hen gegund) nog volop in Sinterklaas geloven is dit erg verwarrend.
Pepernoten al in de zomer of desnoods het hele jaar verkopen? Prima, maar pas dan de verpakking aan: neutraal. En eventueel vanaf oktober een speciale Sinterklaasverpakking.
Iedereen blij!
Marieke